Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
KwieKulik w BWA

Wydarzenie trwa od 2010-01-05 do 2010-02-07
     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Prezentowana w galerii Awangarda we Wrocławiu wystawa jest pierwszą poważną próbą ukazania jednego z najważniejszych fenomenów artystycznych polskiej sztuki XX wieku jakim był duet tworzony przez Zofię Kulik i Przemysława Kwieka (KwieKulik) w latach 1971 – 1987.

Dorobek artystów ujęty został poprzez pryzmat ich społeczno-politycznego zaangażowania i podejmowanej przez nich bezkompromisowej, otwartej krytyki otaczającej rzeczywistości, nie mających precedensu w dziejach powojennej środkowoeuropejskiej awangardy. KwieKulik, studenci Oskara Hansena na przełomie lat 60. i 70., byli pierwszymi, którzy nadali jego Formie Otwartej radykalnie polityczny zwrot. Od początku lat 70. byli pionierami procesu zamiany pola sztuki w laboratorium społecznej samoorganizacji, partycypacji, oddolnego tworzenia grup i wspólnot zdolnych realizować złożone cele, niezależne od intencji dominującej władzy politycznej. Programowo łączyli działalność artystyczną z życiem codziennym. Symultanicznie do tego typu działań, szczególnie bezlitośnie piętnowali konformizm, bezideowość, cynizm i hipokryzję, które to jakości były podstawowym lepiszczem życia wspólnotowego PRL-u. Tytuł wystawy „Forma jest faktem społecznym” odnosi się do tych ciągle obecnych w działalności.

KwieKulik prób wzajemnej stymulacji artystycznego języka i form społecznej organizacji. Prób, które przypomniane dzisiaj, inicjują bardzo aktualny współcześnie namysł nad zagadnieniami: co tworzy społeczeństwo, jakie formy wyznaczają jego funkcjonowanie, jak można użyć form artystycznych do budowy demokratycznej wspólnoty?

Spojrzenie w ten sposób na dorobek KwieKulik, w dwadzieścia lat po transformacji ustrojowej, pozwala również na ponowne przemyślenie naszego stosunku do socjalistycznej przeszłości. Pozwala oddzielić niedemokratyczne i represyjne państwo komunistyczne od emancypacyjnego wymiaru wspólnotowych i socjalistycznych idei reprezentowanych przez KwieKulik. Pozwala nam je ocalić i użyć ich krytycznego potencjału współcześnie.

Podkreślone zostało prekursorstwo i oryginalność w podejściu KwieKulik do filmu, fotografii i

wieloekranowych projekcji, które stanowiły ich wyjątkową odmianę expanded cinema. Jak również w zakresie zastosowania fotografii i filmu do dokumentacji procesualno-efemerycznych działań i wynajdywania oryginalnych awangardowych strategii tworzenia sztuki: „współdziałań intuicyjnych”, „gier wizualnych”, „działań dokamerowych”, „sztuki pasożytniczej”, „zarabiania i tworzenia”, „sztuki świadomie złej” etc.

Wystawa powstała w wyniku półtorarocznego projektu badawczego zainicjowanego przez BWA we Wrocławiu i polegającego na systematycznym opracowywaniu Archiwum KwieKulik.

Kulminacją tego procesu będzie pierwsza monografia KwieKulik powstająca przy współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundacją Erste Stiftung w Wiedniu, pod redakcją Georga Schöllhammera i Łukasza Rondudy, planowana na rok 2010 przez szwajcarskie wydawnictwo JRP Ringier i projektowana przez Ludovica Ballanda i Błażeja Pindora. Częścią wystawy jest również czytelnia gdzie można się zapoznać z wynikami pracy zespołu opracowującego archiwum. Teksty do czytelni, ich wybór i układ, przygotowuje Natalia Sielewicz.

O WYSTAWIE

Przestrzeń galerii zostanie podzielona na dwie części. W jednym skrzydle budynku zostaną

zaprezentowane prace z tzw. okresu heroicznego i analitycznego KwieKulik, pełnego wiary w

możliwość zmiany rzeczywistości. Z kolei w salach drugiego skrzydła skupimy się na ekspozycji realizacji KwieKulik z drugiej połowy lat 70., związanych z ciągłą walką z instytucjami, uciążliwą koniecznością wykonywania chałtur, skazaniem na egzystowanie na marginesie instytucji artystycznych. Na pierwszym piętrze zaprezentujemy sztukę duetu z lat 80. Z kolei w holu wejściowym, najbardziej reprezentacyjnej przestrzeni galerii Awangarda, zamierzamy umieścić prace, które odnosiły się do sfery oficjalnej celebry komunistycznej władzy. Narracja ekspozycyjna wystawy KwieKulik składa się z 10-u tematycznych grup. Poszczególne działy pokrywać będą się zarazem z chronologią twórczości KwieKulik. Początek lat 70. to tzw. okres heroiczny w twórczości duetu. Przypada on na lata 1970-1973, które na wystawie reprezentują działy: „Laboratorium”, „Gry wizualne” i „Spektakle polityczne”. Dział „Laboratorium” zawiera prace przedstawiające najwcześniejszy okres twórczości artystów, ich przekraczanie Formy Otwartej Oskara Hansena. „Gry wizualne” ukazują pewną specyficzną odmianę sztuki wymyśloną i praktykowaną przez KwieKulik od 1971 roku. Wyodrębniony dział „Spektakle polityczne” tworzy wybór kilku realizacji związanych z krytycznym ingerowaniem artystów w sferę polityki i propagandy. Kolejne lata 1972-1974 to okres skupienia się na operacjach analitycznych. Prace z tego czasu prezentuje dział „Niewiadoma X / Działania z Dobromierzem”, skupiający realizacje wynikłe z fascynacji artystów nauką, głównie matematyką, logiką i cybernetyką. „Działania z Dobromierzem” synem Zofii Kulik i Przemysława Kwieka eksplorowały prywatny wymiar życia awangardowych artystów i polegały na umieszczaniu niemowlęcia w różnych kontekstach, tak by kolejne konfiguracje w analityczny sposób dążyły do wyczerpania dostępnych możliwości.

W drugiej części galerii, prezentujemy okres kryzysu i wycofania się artystów do przestrzeni prywatnej, narastającego konfliktu z instytucjami socjalistycznego państwa, przypadający na lata od 1974 do 1981, który obrazują działy „PDDiU”, „Krytyka instytucji” i „Chałtura”. „Krytyka instytucji” pokazuje pełną ambiwalencji walkę KwieKulik z instytucjami odpowiedzialnymi za kulturę w socjalistycznej Polsce lat 70, ciągłe balansowanie pomiędzy ideowym akcesem a postawą radykalnej i krytycznej artystycznej niezależności. „Chałtury” grupują powstające jednocześnie realizacje stworzone na zamówienie, wykonywane z konieczności, często łączone w niezwykle oryginalny sposób ze sztuką Działań. „PDDiU” opowiada o zdumiewającej prywatnej galerii prowadzonej przez wiele lat przez KwieKulik we własnym mieszkaniu i utrzymywanej z prywatnych środków, prezentującej sztukę zaangażowaną. Założona przez artystów Pracownia Działań, Dokumentacji i Upowszechniania funkcjonowała jednocześnie jako archiwum, pracownia, efemeryczna galeria i miejsce spotkań.

PROGRAM EDUKACYJNY

Wystawie towarzyszyć będzie bogaty program edukacyjny, w skład którego wejdą: oprowadzenia, wykłady i pokazy filmowe, skoncentrowane na poszczególnych aspektach działalności duetu KwieKulik i społecznym kontekście jego funkcjonowania.

Szczegóły dostępne będą w przewodniku po wystawie i na stronie www.bwa.wroc.pl

Miejsce:

BWA Galeria Awangarda

Adres:

ul. Wita Stwosza 32, 50-149 Wrocław

Cena: 4 - 8 zł

Czas trwania wystawy 16.12.2009-7.02.2010

czynna codziennie oprócz poniedziałków w godz. 11 – 18


opr. RW



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 19 kwietnia 2024
Imieniny
Alfa, Leonii, Tytusa

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl