Projekt realizowany w Centrum Sztuki Impart we Wrocławiu. Jego główną
ideą jest prezentacja najnowszych tendencji polskiej i światowej sztuki
tańca, głównych nurtów w choreografii, wspieranie ciekawych projektów
międzynarodowych z udziałem polskich twórców, przybliżanie najważniejszych
ośrodków tańca współczesnego działających na świecie. Program ukazujący
całościowe i integralne podejście do sztuki tańca.
SzaZa & Dada von Bzdülöw
Caffè Latte
Teatr Dada von Bzdülöw: Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl
SzaZa: Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki
Kostiumy: Kasia Piątek
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej
Wrocławska Premiera - 22.01.2010
Godz: 19.00
Miejsce: Centrum Sztuki Impart
ul.Mazowiecka 17
produkcja: Stowarzyszenie Teatru Dada von Bzdülöw
przy wsparciu: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
podziękowania dla Domu Pracy Twórczej w Burdągu
SzaZa uwiodła Teatr Dada.
Dada uwiodło SzaZę.
Uwiedzeni sobą nawzajem zdecydowali się, by na oczach widzów wypić Caffè
latte. Bezwstydnie sączyć będą zatem ten zadziwiający napój, który nie jest
pobudzającą kawą, ani też zdrowym mlekiem. Ten napój jest zupełnie
nieokreślony i niejako zagubiony w czasie kawiarnianego popołudnia. Zatem
SzaZa i Dada popijając to coś nieokreślonego, czyli tytułową Caffè latte, i
nie mając nic ciekawszego do zrobienia, uwodzić się będą po raz drugi, po
ra trzeci, po raz czwarty... A że czasy sceniczne pełne są nowej
performatywnej estetyki, to i Dada / SzaZa czynić to będzie w
kontekście... eksperymentalnego aspektu zabawy, lub też w kontekście
zabawowego aspektu eksperymentu.
SzaZa i Dada uwodzić się będą na oczach tych, którzy zdecydują się
uczestniczyć w zdarzeniu, co nie chce być ani spektaklem inkrustowanym
muzyką, ani też koncertem uatrakcyjnionym tanecznymi figurami. Caffè latte
nie chce być dziełem skończonym. Caffè latte chce uwodzić mimo wszelkich
konsekwencji spadających prędzej czy później na... uwodzicieli.
Caffè Latte to wspólne przedsięwzięcie Teatru Dada von Bzdülöw z Gdańska
oraz warszawskiego duetu muzycznego SzaZa. Caffè Latte to połączenie dwóch
różnych środowisk artystycznych - warszawskich muzyków niezależnych
związanych ze środowiskiem Lado oraz tancerzy, choreografów i aktorów z
Trójmiasta. Caffè Latte to wymiana energii między muzyką i tańcem, którym
sprzyja „bycie razem“. Zarazem jednak, twórcy Caffè Latte, wiedząc że owemu
naturalnemu połączeniu muzyki i tańca grozi estetyczne samozadowolenie,
decydują się na otwartą strukturę zdarzenia, przypadkowość i swobodną
kreację.
Teatr Dada von Bzdülöw (www.dadateatr.pl)
Założony przez choreografa i reżysera - Leszka Bzdyla oraz tancerkę i
choreografkę - Katarzynę Chmielewską, działa w nieprzerwanie od 1993 roku.
Jako niezależna grupa tancerzy i aktorów realizuje poszczególne spektakle w
kooperacji z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury (m.in.: Teatr
Wybrzeże /Gdańsk, Klub Żak /Gdańsk, Dance Advance /Filadelfia, Les
Hivernales /Avignon, Stary Browar /Poznań, Teatr Nowy /Łódź). Od 2009 roku
Teatr reprezentowany jest przez Stowarzyszenie Teatru Dada von Bzdülöw z
siedzibą w Gdańsku.
Teatr Dada von Bzdülöw zrealizował dotychczas blisko 40 premierowych
przedstawień. Z tych, które nie są już w repertuarze, a które pokazywane
były z powodzeniem w Polsce i za granicą należy wymienić: Zagłada ludu,
Człowiek, który kłamał, Nie było, nie będzie, czyli nie ma, Sonata,
Apartament no 7, Dialogus In conventione, Drop Dead Gorgeous (koprodukcja z
Vincent Dance Theatre). W latach 1995 do 2001 roku Dada von Bzdülöw
współpracował z Teatrem Miejskim w Gdyni, a na scenie tego teatru, w latach
1997-2000, prowadził cykliczne spotkania artystyczne pod nazwą Dzień
Pięknego Towarzystwa. W latach 1996-2001 zespół uczestniczył w projektach
Bałtyckiego Uniwersytetu Tańca współtworząc w takie choreografie, jak:
Wewnątrz ciała Aviego Kaisera, Papugaj Tatiany Baganowej. W dorobku zespołu
Teatru Dada są również międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne
realizowane w Niemczech, Belgii, Szwecji i Anglii. Do najważniejszych
zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie (przedstawienie The Rape of
Europe w reżyserii Piotra Cieplaka / 1998) oraz SEAS (spektakl ODYS-seas –
reżyseria Leszek Bzdyl / 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw
uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe. W latach 2000-2007 Teatr Dada
związany był ze sceną teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku
zainicjował nowy festiwal teatrów tańca i tańca współczesnego pod nazwą
Gdańska Korporacja Tańca. W sezonie 2008-09 i 2009-10 Teatr Dada
współpracuje z Teatrem Nowym w Łodzi i Teatrem Wybrzeże w Gdańsku.
W repertuarze: Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (reż. Leszek Bzdyl),
Magnolia (chor. Katarzyna Chmielewska & Bzdyl), Karnacja (chor. Chiharu
Mamyia & Katarzyna Chmielewska), Factor T (reż. Leszek Bzdyl), so beautiful
(chor. Katarzyna Chmielewska), Bonsai (chor. Katarzyna Chmielewska), Eden
(reż. Leszek Bzdyl), Przed południem, przed zmierzchem (reż. Piotr Cieplak
– produkcja Teatru Nowego w Łodzi)
Spektakle poza Polską (2002-2009): Anglia, Belgia, Cypr, Czechy, Dania,
Estonia, Finlandia, Francja, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Litwa,
Niemcy, Rosja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Włochy, USA.
SzaZa czyli duet Szamburski / Zakrocki
www.myspace.com/szamburski, www.myspace.com/zakrocki
Patryk i Paweł to muzycy, improwizatorzy, animatorzy, którzy od 1999 roku
aktywnie działają na stołecznej scenie muzyki improwizowanej i sztuki
niezależnej. Prowadzili cykle Galimadjaz (www.szmery.com/galimadjaz) oraz
Djazzpora (www.djazzpora.art.pl), które w dużej mierze przyczyniły się do
uformowania warszawskiej sceny muzycznej. Udzielali się min. w takich
projektach jak – Tupika, Meritum, Meoma, Horny Trees, Cukunft, kwartet
klarnetowy Ircha Pneumatic, Zakład Produkcji Dźwięku.
Tworzą muzykę dla teatru, filmu, kina niemego, tańca współczesnego.
Występowali w kraju i za granicą na wielu istotnych festiwalach sztuki
współczesnej (min. Święto Kina Niemego, Terra Polska w Niemczech, Warszawa
Singera, Fete de la Music w Paryżu, Festival Marveilleux w Szwajcarii,
Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie, Unsound Festival, Brunonalia)
Współpracowali min. z P. Cieplakiem, P. Miśkiewiczem, L. Bzdylem, M.
Liberem, K. Globiszem, M. Pieprzycą, K. Kozyrą, P. Borowskim. Swoją muzyką
w licznych projektach wspierali takie instytucje jak Centrum Sztuki
Współczesnej w Warszawie i Toruniu, Galerię Zachęta, Filmotekę Narodową,
Muzeum Powstania Warszawskiego, Instytut Francuski, Instytut Adama
Mickiewicza, Akademię Sztuk Pięknych, Narodowy Stary Teatr w Krakowie,
Teatr Polonia, Teatr Nowy i wiele innych.
Duet SzaZa w 2009 roku zdobył wyróżnienie za muzykę na Międzynarodowym
Festiwalu Teatralnym „Kontrapunkt“ w Szczecinie oraz nagrodę główną za
muzykę od Ministra Kultury i Teatru Narodowego w XV Ogólnopolskim Konkursie
na Wystawienie Sztuki Współczesnej.
Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki działają w niezależnym wydawnictwie
LadoAbc (www.ladoabc.com) oraz Stowarzyszeniu Kulturalnym Lado, środowisku
którego konsekwentna, trwająca już kilkanaście lat działalność muzyczna,
wydawnicza oraz animacyjna przyczyniła się do niezwykle dynamicznego
rozwoju nowej muzyki w Polsce. W roku 2009 obchodzą dziesięciolecie
działalności artystycznej.
Biografie artystów:
Katarzyna Chmielewska (1974)
- tancerka, aktorka i choreograf
- współzałożycielka Teatru Dada von Bzdülöw z Gdańska
W 1993 ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku. W latach 1993-94
pracowała jako tancerka klasyczna w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
W 1994-95 współpracowała z Gdańskim Teatrem Tańca. W 1996-97 studiowała
taniec współczesny w Brukseli w P.A.R.T.S (Performing Arts Research and
Training Studios). Pomiędzy 1997-2000 pracowała w Teatrze Miejskim w Gdyni.
Od 1993 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw. W
ramach swej pracy artystycznej w Teatrze prowadzi lekcje techniki tańca
współczesnego i improwizacji, realizuje autorskie choreografie, m.in. Si
(2000), Dialogus in conventione (2001), so beautiful (2002), Bonsai (2005),
Juicy Flesh (2005), Karnacja (2007) oraz występuje w większości
przedstawień: Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004, w
ramach Trans Dance Europe), Eden (2006), Faktor T (2008, w ramach
współpracy z Dance Advance z Filadelfii), Czerwona Trawa (2009). Dotychczas
współpracowała także z wieloma innymi choreografami, m.in: Roberto Olivan,
Melisa Monteros, Tatiana Baganowa, Avi Kaiser, Chiharu Mamiya. Realizuje
również choreografie i ruch sceniczny dla polskich teatrów dramatycznych:
Teatr Miejski w Gdyni: Nie przerywajcie zabawy (1997), Teatr Wybrzeże w
Gdańsku: Monologii Waginy (2002), Zwyczajne Szaleństwa (2003), Orkiestra
Titanic (2007), Farsa z Walworth (2007), Teatr Jaracza w Olsztynie: Wesele
u drobnomieszczan (2009), Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: Zemsta (2009).
Brała udział w wielu międzynarodowych projektach i warsztatach m.in.
Landscape X w Sztokholmie, X-group (P.A.R.T.S, Bruksela 2000), real time
composition/coaching z Michaelem Schumacherem (Stary Browar Poznań, 2007).
Leszek Bzdyl (1964)
- tancerz, aktor, choreograf, reżyser
- założyciel i lider artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw
Na zawodowej scenie teatralnej od 1987 roku (Wrocławski Teatr Pantomimy
Henryka Tomaszewskiego 1987-1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro
1990-92). W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje,
tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Z Teatrem Dada
von Bzdülöw wystąpił w 17 krajach Europy oraz w Indiach, w USA oraz w
Izraelu. Wielokrotnie nagradzany za działalność artystyczną: Nagroda
Artystyczna Prezydenta Miasta Gdyni za rok 1998 i Prezydenta Miasta Gdańska
za rok 1999. W 1999 roku otrzymał również Nagrodę Ministra Edukacji
Narodowej. W roku 2002 był stypendystą miasta Gdańska. W 2007 roku
uhonorowany został nagrodę teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego oraz
otrzymał Sztorm Roku w plebiscycie czytelników Gazety Wyborczej-Trójmiasto.
W 2007 roku został laureatem Theatre Pasta International Theatre Awards w
Indiach.
Jako choreograf i twórca ruchu scenicznego współpracuje z teatrami
dramatycznymi w Polsce. Dotychczas uczestniczył w realizacji ponad 50
przedstawień, m.in.: Opowiadania dla dzieci (w reżyserii P.Cieplaka, Teatr
Narodowy W 2009 roku wyreżyserował Cyrana de Bergerac Edmunda Rostanda na
scenie Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy.
Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in: The Rape of
Europe - Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki
Uniwersytet Tańca - Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z
Vincent Dance Theatre / Anglia), Co-Operacja (Gdańsk, Genewa, Paryż) W 2004
wyreżyserował spektakl ODYS-SEAS na terenach Stoczni Gdańskiej w ramach
europejskiego projektu SEAS.
Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce i za granicą
(Anglia, Czechy, Francja, Finlandia, Niemcy, Szwecja, USA, Zimbabwe).
Patryk Zakrocki (1974)
(www.myspace.com/zakrocki)
- muzyk, improwizator i kompozytor
Podjął na własną rękę naukę muzyki i gry na różnych instrumentach,
pobierał również lekcje kompozycji u prof. B. Schaeffera i muzyki
orientalnej u M. Pomianowskiej. Zajmuje się muzyką kameralną,
elektroakustyczną i słuchowiskiem. Skrzypek, perkusista, autor muzyki
teatralnej, filmowej i bajkowej. Prowadził przez 2 lata cotygodniowy cykl
koncertow Galimadjaz spajający środowisko warszawskich improwizatorów i
zespoły: Meoma, EA, Tupika; współpracował z grupą Mitch&Mitch, Baaba,
kwartetem smyczkowym Nonstop, projektami Plain music i Improvisersensemble.
Opublikował w Polsce i za granicą 10 albumów płytowych, jest autorem muzyki
do spektakli m.in. P.Cieplaka, K.Globisza, P. Miśkiewicza i filmów m.in. M.
Pieprzycy, K. Kozyry, jak również wielu filmów dokumentalnych i
krótkometrażowych i niemych. Obecnie gra w duecie SzaZa na altówce i
elektrycznej mbirze, zmienia melodyjki w starych pozytywkach i prowadzi
Zakład Produkcji Dźwięku. www.zaklad.org
Paweł Szamburski (1980)
(www.myspace.com/szamburski)
- klarnecista, improwizator
- animator kultury
Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW.
Współtworzy niezależne wydawnictwo LadoAbc oraz Stowarzyszenie Kulturalne
Lado Szamburski jest członkiem grupy badaczy puszczy dźwiękowej – Horny
Trees, założycielem i liderem zespołu Meritum, od wielu lat prowadzi
autorski cykl imprez z muzyką improwizowaną „Djazzpora”. W solowym
projekcie „RepeatOne” komponuje muzykę na klarnet przetwarzany i
amplifikowany. Udziela się również w takich projektach jak: Cukunft,
kwartet klarnetowy Ircha, Tupika. W duecie SzaZa – Szamburski / Zakrocki
tworzy muzykę dla filmu, teatru, kina niemego oraz tańca współczesnego
(min. „Auto Da Fe” reż. Paweł Miśkiewicz - Stary Teatr, „Wątpliwość” reż.
Piotr Cieplak Teatr Polonia, „Gwiazdy spadają w sierpniu” reż. Marcin Liber
- Muzeum Powstania Warszawskiego, „Utwór Sentymentalny na 4 Aktorów“ reż.
Piotr Cieplak - Teatr Montownia, „Salamandra” reż. G. Roszal - Święto Kina
Niemego, „Solo na Pradze“ reż. Zbigniew Kowalski Studium Teatralne, „Przed
Południem Przed Zmierzchem“ reż. Piotr Cieplak, Leszek Bzdyl, Teatr Nowy).
Grał lub współpracował z takimi artystami jak: Raphael Rogiński, Tomasz
Duda, Patryk Zakrocki, Macio Moretti, Tomasz Stańko, Mikołaj Trzaska, Paul
Brody, Joe McPhie, Wacław Zimpel, Norbert Kubacz, Noel Akchote, Dj Eprom,
Bartosz Weber, Kuba Kossak, Dj Lenar, Maciej Bielawski, Michał Górczyński,
Hubert Zemler.