Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
In Minor w Agorze

Wydarzenie trwa od 2010-01-18 do 2010-01-28
     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
„In Minor” to cykl fotografii autorstwa znanego artysty Mieczysława Wielomskiego i wielokrotnie nagradzanej grupy artystycznej PIKTORIAL TEAM.

IN MINOR… – WYSTAWA FOTOGRAFII PIKTORIALNEJ

 wystawa do 28 stycznia 2010,

 wstęp wolny

 Centrum Kultury Agora

Adres:

ul. Serbska 5a, 51-111 Wrocław

 Prace tworzone są w konwencji „modern pictorial” - nie jest to fotografia dokumentalna lub „fine view”, ale fotografia stricte artystyczna, w której obraz fotograficzny kreowany jest cyfrowo, zgodnie z duchem i ideą piktorializmu. Wiele prac ma zdecydowane odniesienie do malarstwa, a w szczególności do sztuki surrealistów czy symbolistów, wyraźnych wpływów późnego romantyzmu, głównie w fotografii pejzażowej. Fotografia grupy ma charakter interdyscyplinarny - powstała z inspiracji innymi działami sztuki ( czy wręcz dziełami !) będąc ich swoistym fotograficznym odnośnikiem czy interpretacją. Dodatkowo zdecydowana większość tematów ma charakter socjologiczny, społeczny, ale podany w sposób artystyczny - jako swoisty odautorski esej na prezentowany temat.

 Ekspozycja obejmuje prace ilustrujące poniższe tematy:

 „Tajemnica i melancholia ulicy" powstała z inspiracji sztuką surrealistów, w szczególności obrazami Georgio de Chirico i M.C. Eschera. Najważniejszym jej aspektem jest budowanie za pomocą środków fotograficznych nastroju tajemniczości i niepokoju. Atmosfera oparta jest na irracjonalizmie i projekcji marzeń sennych.

 „Umarła klasa" to swego rodzaju artystyczny zapis socjologiczny na temat destrukcji, upadku i nieodrodzenia się klasy średniej w Polsce. Sporo odniesień do spektaklu T. Kantora oraz do tęsknoty za dawnymi, minionymi czasami - rodem ze „Śmierci pięknych saren „ O. Pavela.

 „Schodami w górę, schodami w dół” Kontynuacja „ Umarłej klasy”, ograniczona właściwie do jednego motywu - są nim schody w sieniach jeszcze istniejących, a kiedyś pięknych i okazałych kamienic mieszczańskich. Owe tytułowe schody to łącznik pomiędzy oszalałym dzisiejszym światem zewnętrznym a przystanią i oazą intymności – mieszkaniem. Istotnym elementem jest czas, dając podwaliny pod irracjonalizm i metafizykę przedmiotu. Fotografie – utrzymane w konwencji in minor - są efektem interpretacji, wspartej stosowną symboliką samych sieni, podwórek - studni czy wreszcie schodów, okien, drzwi - podlane jak zawsze surrealistycznym sosem zaostrzającym smak.

 „Ulica krokodyli” powstała w wyniku fascynacji prozy Bruno Schulza, to artystyczny zapis socjologiczny traktujący o nowej kapitalistycznej rzeczywistości, która weszła nagle w naszą siermiężną popeerelowską. Wiele fotografii przedstawia miejsca, gdzie kiedyś funkcjonowały społeczności żydowskie, a po których nie pozostał nawet ślad.

 „Sklepy Cynamonowe” to tematyczna i stylistyczna kontynuacja „Ulicy Krokodyli” z uwydatnieniem obsesyjnego dla Schulza motywu manekinów. Jest to nadrealny świat istot, które przedstawiając życie, zachowują przeciwną wszelkiemu życiu nieruchomość wyrazu. Postacie te, zdegradowane w swojej monomanii przez erotykę, zamieszkują masochistyczne miasto – witrynę sklepową. W rozumieniu Schulza są duchem uwięzłego w cielesności człowieka, który z podmiotu stał się przedmiotem. Manekiny z witryn sklepowych przy Ulicy Krokodyli symbolizują oprócz bezdusznej zmysłowości również nowoczesny komercjalizm, w którym znienawidzona nowoczesność staje się przedmiotem uwielbienia, a jej symbole – tandeta, lalki, manekiny – urastają do rangi fetyszy.

 "Ab imo pectore" ( Z głębi serca - wg. Lukrecjusza ), inspirowany malarstwem Marca Chagalla - to najważniejszy cykl ze względu na jego autorską intymność. Grupa sięga po klucze - symbole mające odkryć inne znaczenia rzeczy, do ich tajemnego, ukrytego dla zwykłego oka rozumienia, ale jasnych dla mających do nich dostęp - dla rozumiejących sztukę. Autorzy prowadzą tam, gdzie wspomnienie czy uczucie przekształcone w obraz odrywa się od swego codziennego realizmu i wyraża inną rzeczywistość.

 

 Mieczysław Wielomski - lider i założycie grupy, artysta fotografik, rocznik 1948, twórca legendarnych formacji fotograficznych Kron, Hard czy Landskapiści, które w znaczący sposób wpisały się w historię polskiej fotografii poprzez kreowanie nowej estetyki obrazu fotograficznego . Laureat ponad setki nagród i wyróżnień na konkursach fotograficznych w kraju i zagranicą, w tym tytułu Autora Roku, nagrody Ministra Kultury RP, Ministra Kultury Rosji, Królewskiego Towarzystwa Fotograficznego, Sinar Award. Najważniejszym osiągnięciem artysty jest przeniesienie na grunt polskiej fotografii zasad i idei fotografii piktorialnej w jej odmianie modern.

 


opr. RW



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 26 kwietnia 2024
Imieniny
Marii, Marzeny, Ryszarda

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl