- W Polsce dominuje komercyjne kino amerykańskie, natomiast paradoksalnie bardzo wiele filmów produkcji amerykańskiej wcale nie dociera do Europy, a tym bardziej do nas. Ten festiwal będzie miejscem, gdzie pokażemy kino niezależne i eksperymentalne - mówi Roman Gutek, dyrektor AFF.
American Film Festiwal będzie okazją do zapoznania się ze współczesną kinematografią amerykańską, a przez nią również z kulturą i rzeczywistością Stanów Zjednoczonych. Na festiwalu będą prezentowane zarówno najnowsze tytuły uznanych reżyserów, jak również dzieła nieznanych twórców. Wśród propozycji nie zabraknie filmów fabularnych, westernów, horrorów czy musicali.
- Kino amerykańskie dominuje w repertuarach kin, ale do nas dociera tylko niewielki fragment produkcji. Na festiwalu chcemy pokazać to, co wartościowe ale i niedostępne. Chcemy pokazywać nowe nazwiska i zjawiska w kinie amerykańskim - mówi dyrektor festiwalu Roman Gutek.
Festiwal rozpocznie projekt DJ Spooky pt. “Rebirth of nation” - remiks audiowizualny Rebirth of a Nation będący oryginalnym przetworzeniem kontrowersyjnego filmu Narodziny narodu D.W. Griffitha z 1915 roku.
PROGRAM
W programie tegorocznego AFF, który odbędzie się we wrocławskim kinie Helios, przez 5 dni zostanie pokazanych 96 filmów.
Filmy nowe zostaną podzielone na następujące sekcje:
I. HIGHLIGHTS - galowe pokazy najnowszych głośnych tytułów, premiery nowych filmów wielkich reżyserów, gwiazdy.
II. SPECTRUM - panorama współczesnego kina amerykańskiego, nowe filmy fabularne: "filmy środka", filmy znanych twórców, nowe talenty, ciekawe zjawiska (15 tytułów, między innymi Don’t Go in the Woods w reżyserii Vincenta D’Onofrio).
III. AMERICAN DOCS - filmy dokumentalne: najważniejsze produkcje sezonu, w dużej mierze ukazujące oblicze Ameryki, ale i obrazy realizowane przez Amerykanów w innych zakątkach świata, podejmujące wszelkie tematy (15 tytułów, tu film Stevena Soderbergha o niedocenianym artyście, Spaldingu Grayu, And Everything Is Going Fine).
IV. ON THE EDGE - odkrycia, eksperymenty, filmy autorskie, często "na granicy" dotychczas uznanych form i dopuszczalnych treści (5 tytułów, choćby hipnotyczne Double Tide Sharon Lockhart).
Filmy, które będą miały na festiwalu polskie premiery w sekcjach SPECTRUM i AMERICAN DOCS, wezmą udział w konkursie; zostaną poddane ocenie widzów i będą ubiegać się o nagrodę publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny (10 000 dolarów) i dokumentalny (5 000 dolarów).
Ponadto zapraszamy na dwie sekcje przeglądowo-sentymentalne:
V. DEKADA NIEZALEŻNYCH - 15 niezależnych filmów amerykańskich, które "grasowały" na naszych ekranach w ostatnich dziesięciu latach. Filmy znane mniej lub bardziej, ale cenione i wyznaczające nurty do dziś obecne w kinie; najważniejsze nazwiska, czyli na przykład: Gus van Sant, Jim Jarmusch, Wes Anderson, Darren Aronofsky.
VI. ZAGRAJ TO JESZCZE RAZ, SAM (EVERGREENS, czyli klasyka klasyki) - 10 tytułów z pełnego przekroju kina amerykańskiego: od Chaplina do Allena przez Przeminęło z wiatrem, Casablancę, Obywatela Kane'a, Bonnie i Clyde i inne…
Filmy, które będą miały na festiwalu polskie premiery w sekcjach SPECTRUM i AMERICAN DOCS wezmą udział w konkursie; zostaną poddane ocenie widzów i będą ubiegać się o nagrodę publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny i dokumentalny.
W ramach pierwszej edycji AFF odbędzie się pełna retrospektywa twórczości Johna Cassavetesa (1929 – 1989) – reżysera, aktora i scenarzysty, który obok Orsona Wellesa, jest najwybitniejszym niezależnym filmowcem działającym w obrębie kina amerykańskiego. Do jego najciekawszych filmów należą: Cienie (Shadows, 1959), Twarze (Faces, 1968), Kobieta pod presją (A Woman Under the Influence, 1974) czy Premiera (Opening Night, 1977).