Pierwszy Międzynarodowy Festiwal Audiowizualny – Synesthesia Festival, realizowany w dniach 22 - 24 października w Centrum Kultury Agora prezentuje projekty z zakresu współczesnej muzyki eksperymentalnej i elektronicznej z udziałem autorytetów oraz utalentowanych artystów młodego pokolenia. Projektom towarzyszy oprawa video, tworząc z muzyką nierozerwalną całość. Nowością festiwalu są projekty powstałe przy wykorzystaniu nowoczesnych programów komputerowych oraz zaawansowanych technologicznie aparatur przetwarzających dźwięk na obraz.
PROGRAM
PIĄTEK 22.10.
19:00 - otwarcie wystawy festiwalowej (galeria)
duża scena
20:30 Izabela Chamczyk & Main Chain
21:30 Burn Reynolds
22:30 Seb
23:30 The Mole dj set
01:00 Plaid live!
02:00 Nathan Fake live!
03:30 Chris In
mała scena
22:00 Vitek Jansky
23:30 Philipp Ort
01:00 No Dail Tone live!
02:30 Mindfuckers
SOBOTA 23.10.
13:00-16:00 warsztaty dj/vj (sala baletowa, sala teatralna)
18:00-21:00 pokazy filmowe (sala teatralna)
duża scena
21:00 El Fog live!
22:00 Groupshow live!
00:30 Hexstatic live!
02:00 Gus Gus dj set
03:30 Slim
mała scena
22:00 Echo_TM
Echocord night:
23:00 Mikkel Metal
01:00 Fluxion
03:00 Kenneth Christiansen
NIEDZIELA 24.10.
13:00-16:00 warsztaty vj/dj (sala baletowa, sala teatralna)
18:00-21:00 pokazy filmowe (sala teatralna)
duża scena
20:00 Odaibe live!
21:00 Kirk live!
22:00 Klimek/Emerge live!
23:00 Thierry Zaboitzeff live!
00:00 Synaps live!
MUZYKA
Hexstatic (UK) – duet muzyków, którzy specjalizują się w kreowaniu audiowizualnego elektro. Wywodzą się z Ninja Tune. Ich występy to jedyne w swoim rodzaju spektakle audiowizualne.
Plaid (UK) – duet tworzący muzykę elektroniczną i eksperymentalną. Są prekursorami gatunku IDM – na rynku już od początku lat 90tych. Wydają w jednej z najbardziej cenionych wytwórni gatunku – Warp Records.
Nathan Fake (UK) - Pochodzi z Norfolk (Anglia). Wykonuje muzykę elektroniczną. Jego debiutancki album to ‘Drowning in a Sea of Love’ (2006) - Border Community.
Gus Gus (Islandia) – duet zauważony przez słynną wytwórnie 4AD. Na początku tworzyli trip-hop a obecnie ich muzyka skręciła nieco w kierunku minimal techno i house.
Groupshow ANDREW PEKLER/JAN JELINEK/HANNO LEICHTMANN (Niemcy)
The Mole (Kanada) – dj i producent, tworzący muzykę oscylującą wokół minimal, techno i house. Nagrywa dla najlepszych i najbardziej cenionych labeli Wagon Repair, Kompakt , Cocoon. Jest częścią Cobblestone Jazz, którzy gościli na zeszłorocznej ENH i zachwycili publiczność.
Klimek/Emerge (Niemcy/Polska) – Relativism vs Aesthetic vs Ethic to multimedialny projekt wrocławskiej grupy w kooperacji z berlińskim artystą Sebastianem Meissnerem. Tematem przewodnim RvAvE jest demaskacja uniwersalności kryteriów oceniania estetycznego i etycznego.
El Fog (Japonia) - solowy projekt wibrafonisty Fujita Masayoshi grajacego niesamowitą mieszankę jazzu, dubu, hip-hopu i muzyki klasycznej.
http://www.myspace.com/elfog
http://www.lastfm.pl/music/El+Fog
Koncerty artystów z wytwórni Echocord:
Echocord to młoda, duńska wytwórnia specjalizująca się w dubowo/ambientowo/minimalowych dźwiękach elektroniki. Wydawnictwo powstało w 2002 roku i ma na swoim koncie już ponad czterdzieści wydawnictw, dorobiło się także miana jednego z najbardziej awangardowych i wyznaczających trendy w muzyce.
Twórcą Echocordu jest Kenneth Christiansen, DJ, muzyk i właściciel klubu. Praca w sklepie muzycznym zapewniła Kennethowi znakomite obeznanie na rynku muzycznym, a także liczne kontakty z muzykami i klientami kopenhaskich sklepów. Myśl o utworzeniu wytwórni dojrzewała dość długo, aż do momentu spotkania z Mikkel’em Meldgaard’em aka Mikkel Metal, które zaowocowało pierwszym krążkiem z logo Echocordu. Nazwa labelu wywodzi się stricte od instrumentów firmy Dynacord, których brzmienie fascynowało dziesięć lat temu Kennetha i Mikkela.
Od tego czasu wydanych zostało kilkadziesiąt pozycji Echocordu, które łączy inspiracja dubowym house czy techno, dźwiękami z Berlina i Hardwax’u. Wśród twórców współpracujących z wydawnictwem warto wymienić choćby Fluxion, Deadbeat czy Quantec. Płyty Echocordu mają dopracowaną, minimalistyczną oprawę graficzna, a najnowsza seria Echocord Colour wyróżnia się w sklepach muzycznych najprzeróżniejszymi, żywymi kolorami winylu.
Z Echocordu Na Synesthesii wystąpią:
Fluxion (Grecja) - Fluxion aka Konstantinos Soublis przez lata łączony był z ambientowym, onirycznym dubowym techno. Karierę rozpoczął pod sam koniec lat dziewiędziesiatych w belińskiej wytwórni Chain Reaction wydając m.in. album Vibrat Forms (1999 r.) oraz Vibrat Forms II (2000 r.). Kolejnym krokiem była własna wytwórnia Vibrat Music, która w 2001 roku opubliwała Spacer, płytę inspirowaną eksperymentami akustycznymi związanymi z percepcją dziwięku w zmiennej przestrzeni. Po kilkuletniej przerwie, Fluxion powrócił wydawnictwem Constant Limber dla Resopal Schallware (2009 r.) oraz Prefused (2010 r.) opublikowanym przez Echocord. Fluxion jest obecnie bardziej energetyczny, wręcz taneczny momentami, czym zaskoczył swoich starych fanów zyskując jednocześnie nowych – zwolenników klubowych brzmień.
Mikkel Metal (Dania) - Mikkel Metal aka Mikkel Meldgaard to czołowy artysta kopenhaskiej wytwórni Echocord, którego twórczość oscyluje wokół gatunków określanych jako dub, techno czy minimal. Karierę rozpoczynał jako gitarzysta shoegaze rockowych duńskich zespołów, by pod koniec lat dziewięćdziesiątych zwrócić się ku elektronice. Pierwszy zakupiony to okres brak beatu i wciąż dominującej melodii, która jest wciąż słyszalna w utworach Mikkela, szczególnie tych wydawanych dla niemieckiej wytwórni Kompakt. Mikkel Metal stał się znany szerszej publiczności po 2000 roku dzięki nagraniom dla wytwórni Hal9000 dostrzeżonym przez magazyn De:Bug i utworom wydanym przez net label Datamusic. Późniejsza kariera to przede wszystkim wydawnictwa dla Echocord (albumy Close Selections z 2005 r., Brone and Wait – 2007 r. oraz Peaks and Thoughts z 2008 r.) oraz wspomnianego Kompaktu (Victimizer, 2006 r.) a także liczne remixy i EP.
Kenneth Christiansen (Dania) - twórca Echocordu
Poza tym:
Thierry Zaboitzeff (Francja) - założyciel jednej z najważniejszych grup ruchu Rock In Opposition (RIO) - ART ZOYD. Dziś niezwykły kompozytor i multinstrumentalista tworzący własne projekty. Jego muzyka to pogranicze rocka, muzyki symfonicznej, klasycznej, elektronicznej. Swoimi kompozycjami ilustruje projekty teatralne i taneczne oraz nieme filmy. Projekt z którym artysta wystąpi na festiwalu nosi tytuł "Cross the bridge" - przesycona dramaturgią kompozycja muzyki, performensu, obrazu i słowa. Dynamiczna opowieść o procesie tworzenia i jego przemianach, dająca możliwość przeżycia "muzyki, która wydaje się za każdym razem nieskończona".
No Dial Tone (Norwegia) - duet djejsko-producencki, obecnie królujący na norweskiej scenie dance. Grają w jedym z najbardziej znanych klubów w Oslo - The Villa - ich show nazywa się ULTRAVIOLET . Byli także kreatorami jednego z najlepszych klubowych występów - LIPSTICK. Obecnie nagrywają płytę.
Echo_TM - zespół istnieje od 2005 roku. Muzycy, którzy go tworzą mają za sobą wiele wydawnictw. Tworzą dub, reggae i szeroko pojętą elektronikę.
I jeszcze:
Phillipp Ort (UK)
Burn Reynolds (PL)
Slim (PL)
Chris In (PL)
Seb (PL)
Mindfuckers (PL)
Vitek Jansky (PL)
Kirk (PL)
Synaps (PL)
ODAIBE & K.Z. (PL)
WYSTAWY
Piątek 22.10, godz. 19:00 – otwarcie wystawy festiwalowej w galerii CK AGORA
Czy “ślepe pole sztuki”, o którym pisał Paul Virilio rzeczywiście istnieje? Czy dyslokacja sztuki oraz jej zakotwiczenie w nowoczesnych mediach wykluczają jej właściwości poznawcze? Czy konceptualizm zabija jej prawo do czysto estetycznego paradygmatu? I wreszcie - czy zmysłowość może dzisiaj stanowić domenę twórczości? Te pytania zadadzą sobie artyści pracujący w różnorodnych mediach: performance, film, instalacja interaktywna, i o bardzo indywidualnych postawach twórczych. Młodzi artyści pokażą różnorodne interpretacje zjawiska synestezji, odnosząc się w swoich pracach do każdego ze zmysłów.
Założeniem festiwalu jest jednak nakierowanie uwagi słuchającego/patrzącego na jego własną percepcję, a celem egoistyczne zatracenie się w zmysłowości. Artystom nie został narzucony konkretny temat, jedyne, co mieli wziąć pod uwagę to obecność żywego człowieka w obrębie ich pracy, która ma oddziaływać i zmuszać do interakcji. Wystawa ma być kontrapunktem dla muzealnego dyskursu profanacji, zawartego w tabliczkach „NIE DOTYKAĆ”. [kurator: Magdalena Zięba]
MALARSTWO:
Magdalena Bicz.
Swoistym '' wzornikiem'' prezentowanego cyklu jest między innymi odświętna garsonka babci. Powielona, rozczłonkowana ukazana w makro skali, zamyka się w ciasnych kadrach serią rytmicznych układów.
FOTOGRAFIA:
Tomasz Dobiszewski.
Czas i przestrzeń, ograniczenia percepcji, iluzja oraz szeroko rozumiane zagadnienia partycypacji stanowią obszar jego eksploracji. Prace: Movemental i Hidden trias.
INSTALACJA:
Paweł Garwol
„Właściwie każda z moich prac opowiada inną historię, niezmiennie jednak w centrum uwagi znajduje się człowiek”. Process In progress to instalacja zaburzająca prostą, jednoznaczną interpretację przestrzeni, w której się znajduje (wraz z odbiorcą).
Rafał Górczyński (instalacja) + Katarzyna Górczyńska (improwizacja ruchowa).
Sen – nieustająca próba przebudzenia to interaktywna instalacja zacierająca granice między tym, co realne, a tym, co wyobrażone. Refleksja nad wielopłaszczyznowością życia, deformacją i przekształceniem.
Marta Molka (instalacja) + Kuba Damek (dźwięk).
Czas naszego miejsca to synonim życia i wędrówki. Instalacja pokazuje, że miejsce, w którym się znajdujemy determinuje do określonych działań, podobnie jak czas. Jesteśmy uwarunkowani czasoprzestrzenią. Czy również przez nią zniewoleni?
Michał Smandek
Obiekt z futra w gablocie w zestawieniu ze zdjęciem obiektu w zaroślach, w jego naturalnym środowisku. Zdjęcie ma charakter nocnego polowania, poszukiwania, obserwowania gatunku.
VIDEO:
Michał Brzeziński
Filmy Mnemosyne, See me, De-mumification complex i Energetic angles są autonomicznymi bytami, istniejącymi same dla siebie, zaburzającymi bezpieczny dystans człowiek-maszyna.
Bartłomiej Jarmoliński
Video POSITION obrazuje człowieka (autora) podczas próby identyfikacji z przedmiotami poddawanymi mechanicznemu ruchowi. To rodzaj performansu dziejącego się do kamery, metafora, gdzie oprócz akcji wartością istotną jest wartość plastyczna obrazu.
Dominika Łabądź
Instalacja audio-video realizuje koncepcję zmniejszenia dystansu między widzem, a obrazem/dźwiękiem. Aktywnie hipnotyzujące działanie koloru + sugestywny dźwięk.
Grzegorz Łoznikow
Instalacja audio-video ma niepokoić i drażnić. Widz zostaje poddany eksperymentowi wizualnemu, w którym dźwięk potęguje deliryczny nastrój. Konotacje z rzeczywistością są uzasadnione.
Kamil Wnuk
Video Balet S. Brzoski i pokaz Sztuka, czyli wszystko.
Pokazy filmów
Dwa trzygodzinne bloki filmowe poświęcone twórczości artystów filmowych z Węgier i Cypru
Sobota, 18:00 – 21:00 (sala teatralna)
Ivan, Igor Buharov
Filmy krótkometrażowe
Niezwykła synteza wielu technik filmowych – od animacji, przez eksperymenty z montażem, czarno- biały niemy film po video art – to wszystko proponują „bracia” Buharov z Węgier. Ich zabawa z kinem nie kończy się na obrazie – Buharovie to twórcy multimedialni, a ich filmy traktują o wykluczeniu, które okazuje się być doświadczeniem wspólnym wszystkim z nas. Zabawa wszelkimi technikami filmowymi o głębokim przesłaniu, podawana z mistrzowską muzyką współtworzoną przez samych reżyserów – nowatorstwo pod każdym względem.
Niedziela, 18:00 – 21:00 (sala teatralna)
Kyros Papavassiliou
In the name of the Sparrow
At Kafka’s Trial Room
Lament
Cypryjski reżyser mieszkający na stałe w Atenach, po raz pierwszy w Polsce, pokaże swoje krótkometrażowe filmy. Wśród nich, jeden – In the name of Sparrow, zaakceptowany został do oficjalnego konkursu Festiwalu Filmowego w Cannes 2007. Artystyczne kino o uniwersalnych tęsknotach, zagubieniu, poszukiwaniu własnej tożsamości, z pięknymi obrazami i cudowną muzyką tworzy znakomitą jedność godną najlepszego kina. Zapraszamy na filmową ucztę zmysłów.
WARSZTATY:
Warsztaty dla młodzieży DJ /VJ
Warsztaty poświęcone dobieraniu, odtwarzaniu i miksowaniu muzyki na żywo oraz tworzeniu do niej wizualizacji. Prowadzą: Lu (DJ) i Luminator (VJ).
Termin: 23, 24 października, godz. 13.00-16.00
Cena: 40 zł/warsztaty
Zapisy: irena.lukaszewicz@ckagora.pl
Tel. 0-71 325 14 83 wew. 107