Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
RGB a CMYK - przygotowanie do druku

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Co należy zrobić, żeby obraz wyświetlony na monitorze, po wydruku był jak najbardziej zbliżony do swojego pierwowzoru? Szkocki fizyk i matematyk James Clerk Maxwell, wykazał, że trzy barwy światła: czerwona, zielona i niebieska (angielski skrótem RGB) są wystarczające, żeby z ich połączenia stworzyć światła o dowolnej barwie. Wyjaśnił także, że mieszanie poszczególnych barw światła nie jest tym samym, co łączenie pigmentów farb.
RGB a CMYK - przygotowanie do druku

Jakie są różnice?


Różnice między RGB i CMYK polegają zasadniczo na różnej metodologii tworzenia barw. Poza tym powyższe modele operują innymi kolorami podstawowymi. Pomimo tego, że każdy kolor jest opisany według charakterystycznych dla siebie współrzędnych i jest zdefiniowany obiektywnie, RGB i CMYK to dwa różne systemy kodowania.  Obraz widziany w systemie RGB, czyli na monitorze, ekranie czy wyświetlaczu będzie inaczej wyglądał wydrukowany na papierze, czyli już „przekodowany” na system CMYK. Zasadniczą kwestią jest to, że nie istnieje wierne odwzorowanie na papierze barw widzianych w monitorze.


Praca z monitorem


Zacznijmy od tego, że kolor tła na monitorze jest czarny. Kolorowy obraz uzyskujemy dzięki nałożeniu filtrów o trzech podstawowych parametrach promieniowaniach RGB (czerwone, zielone i niebieskie). Światło białe uzyskamy dzięki syntezie addytywnej, czyli połączeniu. Kolory dopełniające uzyskamy przez łączenie różnych promieniowań, np. jeśli nałożymy filtr czerwony i zielony, to otrzymamy barwę żółtą. W praktyce soczyste, mocno nasycone barwy, które widzimy na monitorze, po wydruku w CMYK nie będą już tak mocno jaskrawe, intensywne i żywe.


Projektując grafikę na monitorze warto przełączyć ustawienia programu graficznego na tryb CMYK. Dzięki temu otrzymamy symulację wydruku z drukarni. Jest to tylko próbka, ponieważ monitor nadal pracuje w systemie RGB, pomimo tego, że np. Photoshop potrafi przekodować RGB na CMYK. Obraz będzie tym wierniejszy, im lepsza jakość monitora i jego kalibracja. Konwersji RGB-CMYK dokonuje wiele programów do składu, np. Corel Draw, Adobe Illustrator czy Microsoft Publisher 2000.


Praca z drukarką


W przypadku gamy kolorystycznej CMYK tło jest barwy białej (papier), którą widzimy jako białą, ponieważ występuje jako odbita wiązka pełnego spektrum promieniowania z zakresu widzialnego. Biały powstaje więc jako połączenie wszystkich barw. Jeśli chcemy otrzymać jakiś kolor, wtedy musimy usunąć z tej wiązki światła promieniowanie o określonej częstotliwości (metoda subtraktywna), a więc papier musi to promieniowanie pochłonąć. Dlatego w systemie CMYK wykorzystuje się pigmenty, będące substancjami chemicznymi, które posiadają właściwości pochłaniania określonego promieniowania (fal elektromagnetycznych) i odbijania go w określonym kolorze.

Profesjonalna drukarnia internetowa, która dba o jakość wydruku i wysoki poziom realizacji usługi, powinna chętnie udzielić technicznego supportu.


MR



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Środa 24 kwietnia 2024
Imieniny
Bony, Horacji, Jerzego

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl